2007年10月3日星期三


自由主義Liberalism)係一種思想流派,存在喺政治經濟等領域。喺政治同埋社會生活方面,佢主張通過法律賦予嘅權利系統令個人自由最大化;喺經濟領域,佢主張喺一定嘅框架裏面令到經濟同埋商業自由競爭最大化。
自由主義嘅基本信條係:
自由主義喺18世紀歐洲產生,可以喺哲學家約翰洛克法國啟蒙運動思想家嘅巨著之中睇到。當時歐洲社會嘅意識形態俾左君主貴族教會特權,而自由主義係為咗抗爭呢種意識形態而興起。後來,自由主義亦都係集權主義嘅對立者,集權主義包括社會主義同埋法西斯主義
18世紀末以嚟,自由主義同埋民族主義一道,深深咁刻劃咗西方文明自由民主同有競爭嘅多黨政治,喺坎坷嘅歷程後,已經散佈到世界嘅很多地方。自由主義嘅原則,比如言論自由信仰自由,依家成為咗很多國家嘅憲法聯合國憲章、歐盟憲法所明確規定嘅崇高原則。

所有人喺法律面前都享有平等嘅權利。
唔係依法律規定,任何人唔可以比人剝奪生命或者財產。
個人自由唔可以隨便縮減。
政府跟住人民嘅意願行事。(另參閱民主 自由主義概念
有啲學者將自由主義追溯到古希臘時期。比如話有學者認為蘇格拉底係自由主義嘅鼻祖,因為他一貫秉承理性主義,以懷疑精神不斷反省批判未經檢驗嘅概念同信仰,最後仲以身殉道,成為捍衛個人思想自由唔俾人侵犯嘅典範。而另有學者就認為,德謨克裏特首創咗原子論同埋政府契約論安提芬就以知識份子嘅良知對民俗習慣進行批判,普羅塔哥拉就發現咗實用主義經驗主義同埋價值多元主義等現代自由主義嘅核心價值,佢哋先至係古典自由主義嘅代表。
但絕大多數學者就認為自由主義發源於近代經歷咗光榮革命後嘅英國。洛克就係自由主義嘅鼻祖。洛克率先提出咗自由主義嘅主要原則,例如社會契約論,人嘅自然權利論(又稱作天賦權利),仲喺呢個理論引伸出人嘅生存權利,自由權利,私有財產嘅擁有權利(財產權),同時仲提出咗現代三權分立原則嘅雛形。呢啲思想都構成咗後代自由主義嘅根本原則。
喺洛克之前,另外一啲思想家就為自由主義嘅其他原則提供咗思想源泉。比如話,英國嘅霍布斯提出嘅個人主義,荷蘭斯賓諾莎理性主義同埋對個人自由嘅擴展。呢啲思想家雖然唔能夠當係「自由主義」者,但卻係自由主義嘅先驅。

自由主義歷史淵源
1776年北美殖民地嘅《獨立宣言》同埋1789年嘅《美利堅合眾國憲法》同佢嘅修正案(權力法案),首先喺建國綱領裏面體現咗自由主義嘅原則。而誕生喺法國大革命裏面嘅《人權宣言》,就進一步闡明咗對自由主義嘅追求。隨住法國大革命嘅發展,《人權宣言》將自由主義嘅思想,由英美,普及到咗歐洲大陸,並由此逐漸形成咗同英美自由主義相區別嘅歐陸自由主義。
進入咗19世紀之後,自由主義喺北美同埋歐洲逐漸迎嚟咗自己嘅黃金時期。

自由主義 19世紀的自由主義

20世紀的自由主義

自由主義 各種自由主義流派和自由主義的不同解釋
中國自由主義嘅代表人物,有胡適張君勱傅斯年殷海光顧准李慎之李敖羅永浩等人。但係有啲人並不同意呢啲其中部分自我宣稱為自由主義者嘅人真正理解「自由主義」的精神要義。

沒有留言: